Stölder av mopeder och cyklar

Hur skydda sig mot stölder av mopeder och cyklar

Om man känner till nedanstående så förstår man bättre
varför man behöver skydda sin cykel och moped med fler åtgärder

  • det stjäls ca 70 000 cyklar/år i Sverige och ca 6500/år i Stockholm
    under maj – aug 2017 stals ca 70 cyklar i genomsnitt per mån i Bromma
    men det är troligen ett stort mörkertal eftersom många cykelstölder aldrig anmäls
  • det är flest cykelstölder i augusti !
  • 64% stjäls från allmän plats
  • bara 1% ! av cykelstölderna klaras upp
  • de flesta standardlås forceras på bara 2-5 sek med ganska enkla och inte så skrymmande  verktyg (skruvmejsel, hammare, avbitartång)
    (se filmerna nedan)
  • de populära vajerlåsen med kod istället för nyckel – går att “överlista”
    (samma gäller hänglås med kod – som man t.ex. har på gymskåpet där plånbok, mobil, bilnycklar, nycklar hem mm ligger)
  • de bästa låsen kräver en stor och kraftig bultsax och för de allra bästa krävs en vinkelslip för att forcera
  • även om det inte är lika vanligt att tjuvarna släpar med sig en stor och tung bultsax eller en batteridriven vinkelslip –
    så förekommer det och då tar det mellan 30- 70 sek att forcera även de bästa låsen.
    (se filmerna nedan)
  • en dyrare specialcykel kan behöva en egen försäkring – kolla med ditt försäkringsbolag
  • för tjuvarna är det ganska lättförtjänta pengar med minimal risk
  • cyklarna säljs ofta på Blocket och liknande
  • det är inte ovanligt att tjuvarna förfalskar kvitton tom med en cykelaffärs logga
  • men tjuvar och hälare vill ogärna befatta sig med MÄRKTA cyklar

    Längre ner på sidan får du tips om hur du bäst skyddar din cykel och hur du ökar chanserna att få tillbaka den.

Många undrar säkert hur deras cykel/moped kunnat bli stulen, när den varit låst med vad man tror ett bra lås och kanske tom fastlåst i ett fast föremål..

Mopeder och cyklar stjäls med batteridrivna vinkelslipar man kan bära med sig i ryggsäcken…
(Givetvis är inte alla som går omkring med luva och ryggsäck ute efter att stjäla cyklar och mopeder men ryggsäcken och viljan att dölja sitt utseende är faktorer som helt klart finns med i bilden)

Jag pratade igår med en kille, som senaste året blivit bestulen på TVÅ st nya, mopeder av en populär modell – trots att den första hade TVÅ lås som dessutom var BRA lås, andra mopeden hade tom TRE lås också BRA lås – men blev stulna ändå…
Nu hade han givit upp det här med moped och hade en fin mountainbike och vi började diskutera hur man egentligen kan skydda sig – det begås väldigt många cykelstölder och mopedstölder

För er som undrar hur de kan stjäla mopeden eller cykeln trots ”bra” lås.
För det första, de flesta lås tar bara mellan 2-5 sek att bryta upp, för mer avancerade lås använder en del tjuvar små batteridrivna vinkelslipar! Dessa är dels effektivare än en bultsax, och en kraftig bultsax är både tung och skrymmande och får INTE plats i en ryggsäck, vilket en batteridriven vinkelslip gör.
  Dessa finns för ca 500 – 4000kr, för att klara de bättre låsen behövs troligen en av de dyrare modellerna. De väger mellan 1,5 – 3,5 kg och en del av dem får plats i en ryggsäck, de större i en bag.

Många har de populära vajerlåsen med kod, praktiskt då man inte behöver hålla reda på någon nyckel – men kolla på denna filmsnutt så ser ni hur lätt man kan ta reda på koden och sedan stjäla cykeln.

 

Så enkelt knäcker tjuven kodlåset

Den här killen kommer förändra sättet du ser på säkerheten, han knäcker enkelt cykellåset och kommer på koden inom 90 sekunder.

Se följande filmer som visar hur det går till, vad SSF säger samt tester av 15 lås och vilken som är Testvinnaren.
Kapning med vinkelslip

Engelsk test – hur säkert är ditt cykellås (knipsar av TRE vajerlås på 4 sek bl.a.) men med batteridriven vinkelslip tar det mellan ca 30 sek – 1 min 10 sek.

  Stoppa Tjuven 2.o Cykelstölder Här kan du se vilken typ av lås du skall ha (godkänt bygellås)

Tester av 15 cykellås  Juni 2017
Flera går att bryta upp på bara 1 min med bara skruvmejsel
De bästa låsen är bygellåsen, men även är det stora skillnader. De bästa måste kapas på TVÅ ställen vilket gör det krångligare för tjuven och tar längre tid.
Ett nackdel dock för de mest hållbara låsen är att de är tunga (ca 1,5-2 kg)
Bäst i Test bygellåset från Kryptonite Evolution Serie 4 STD – står emot vinkelslipen längre,  motstår även av de andra verktygen (5-600kr) tex på Bikester

Läs en före detta cykeltjuvs tips och råd hur du bäst skyddar din cykel Låt inte tjuvar ta din cykel från XXL:s blogg från Juni 2017

När man väljer lås till sin cykel resp. moped – är det jätteviktigt att man dels väjer GODKÄNDA LÅS och leta efter dekalen SBSC “Intygad produkt” symbolen


Här en annan test från PLUS 2013 där man testar 6st lås och försöker forcera dem med skruvmejsel, kylspray och hammare, bultsax och till slut vinkelslip.
De två lås som klarade denna test bäst var 1. ASAKLITT Schacklelock (ca 200kr) resp. 2. ABUS Ketaro
ASAKLITT Shackel lock resp. ABUS Ketaro fick bäst betyg i en test PLUS gjorde 2013.
(Denna test har dock sedan fått kritik och ASAKLITT låset sägs vara ett kinesiskt lås som inte alls är särskilt bra).

BRA CYKELLÅS enligt ett flertal tester och artiklar:

Abus Granit X-Plus 54 ca 650-800kr
Låset har mer än 6 tons dragstyrka och 13 tons klippmotstånd, dessutom har Abus pluscylindern över 25000 olika nyckelkombinationer. Låset kommer i två olika storlekar:
23 cm varianten väger 1.45 kg     30 cm väger in på 1.7 kg

Som vanligt är rådet att du ska välja den mindre storleken på bygeln, så länge det fungerar för dig dvs. En mindre bygel är inte bara lättare utan gör att det blir svårare för en eventuell cykeltjuv att komma åt med att skära eller klippa av bygeln. Se alltid till att göra det så svårt som möjligt att komma åt bygel och lås. Problemet med den mindre bygeln kan vara att det blir svårare att komma runt telefonstolpar och liknande, ha det i åtanke när du gör ditt köp.
Något du ska vara uppmärksam på och verkligen kolla upp är vilken sorts fäste du vill ska följa med. Abus har många olika och detta lås kommer med flera alternativ. Titta på bokstavsbenämningen och se vilket du vill ha. 

 

Kryptonite Evolution 4 STD  ca 800kr
Kryptonite Evolution Series 4 U-lås från Wiggle.se  415kr (standardlängd) Finns även med lång bygel

Kryptonite Evolution Series 4 U-lås med lång bygel  599kr

NOTERA att priserna kan skilja flera hundra beroende på varifrån man köper men var också noga att man jämför exakt samma modell.

 

Asaklitt Shackle Lock(anses av vissa testare vara “kinesiskt skit” dvs. ej bra) trots bra betyg i viss test

Vissa lås kan SE gedigna ut med tjocka kättingar men en del av dem krossas på bara 15 sek med hammare och kylsprej.

En helt annan metod att låsa sin cykel är denna:
Byt ut dina vanliga hjulmuttrar mot den patenterade OneSafe stöldsäkerhetsmuttern
Pris: 599:- för ett paket med två stycken OneSafe säkerhetsmuttrar, för fram och bak inkl. två nycklar.
OneSafe säkrar dina hjul med ramen. Den hindrar inte hjulrotationen. Du behöver inte låsa och låsa upp OneSafe varje gång du lämnar ifrån dig din cykel
OneSafe möjliggör för dig att kunna låsa fast HELA cykeln i ett objekt med ETT enda aktivt lås på ENDAST ca 6 sekunder
(det går alltså inte att att bort hjulen från cykeln, de är fastlåsta i ramen)
(dvs. det krävs ETT ytterligare lås för att låsa fast cykeln i ett fast föremål- men se till att DET låset är av bästa möjliga sort)

 

Låsbara hjulmuttrar (även för sadeln) från SmartaSkydd    199kr för framhjul, 199kr för bakhjul, 199kr för sadel
Tänk på:
Mopeder och motorcyklar är motorfordon och måste separatförsäkras  för att du ska få ersättning vid stöld. För äldre mopeder (klass 2) räcker det oftast med ett lås men för s.k. EU mopeder  och motorcyklar krävs TVÅ lås.
Är du ägare till en “ej registreringspliktig moped” är det extra viktigt att känna till ramnumret  samt märka den med ditt personnr.
En oregistrerad moped kan dessutom registreras i SSF:s stöldskyddsregister  för att du lättare ska få tillbaka den efter en stöld.

Ett kompletterande sätt kan vara att skydda sin cykel/moped med en GPS Tracker.

Här en test av 5st GPS trackers för cyklar  Har du en GPS monterad på cykeln är chansen större att du hittar den, än att polisen gör det.
De 3 första i denna test visar sig dock inte fungera särskilt bra däremot Safety GPS Tracker(Dantracker) (1999kr) resp. Swetrack Basic 799kr dvs. helt andra prisklasser. Men har man en dyrare och hett eftertraktad cykel eller moped – så kan det vara värt att överväga. (Bara 1% av cykelstölderna klaras upp)

Dantracker blev bäst i test i tidningen M3:s stora spårsändar-test 2016, du kan läsa mer om Swetrack Basic här.
Kostnadsfri livespårning och mobilapplikation ingår till Swetrack.

GPS trackers för cyklar: (dessa kan EV. vara intressanta och motiverade för den som har en dyrare cykel och/eller en special cykel.

Mini GPS tracker för cykel, dold  från Prylstaden     1499kr

K9 vattentät mini baklykta cykelalarm med GPS-sändare. Standbytid: 28 dagar  719kr

GPS tracker velocate VC1  Klassisk kombination av bakljus och GPS-placeringssystem  2445kr hos Conrad

MiniFinder Pico    1799kr + 129kr/mån för Tracktor spårningssystem

(Rekommenderas av M3) I standby läge klarar den av hela 20 dagar

Om ni Googlar själva och stöter på Swetrack BIKE för cyklar baklykta med GPS sändare – så säljs den inte längre (pga för liten efterfrågan enligt Swetrack själva).

Cykeltracker som baklyse    1295kr  hos spectrafence.se

GPS 305 tracker för cykel från GripenTrade  890kr  Batteritid, standby: 30 dagar, uppladdningsbart. Monteras i det vertikala ramröret.

 

Så här skyddar du dig bäst mot cykelstöld

  1. Gör en s.k. ISR märkning av cykeln   Märkningen härdar fast. En internationell databas (International Security Register)  håller reda på föremålets ägare.
    (ISR-märkning och SmartDNA® använder samma databas)
    Dekalerna man sätter på cykeln har en QR-kod som kan läsas av med smartphone och även om dekalen skulle avlägsnas (vilket är mycket svårt) så syns ändå den inetsade koden)
    Läs mer om ISR märkning här. Kostar 395kr (Samma princip som märksatserna för bilrutor där reg.numret etsas in i glaset)
    ISR märkning är enligt min bedömning tom bättre än DNA märkning just då det gäller cyklar, elcyklar och mopeder. Här kan du läsa mer om SmartDNA.
    Fördelen med ovanstående märkningar: Tjuvar och hälare undviker märkta föremål och en cykel som kommit på villovägar kan enklare hitta tillbaka till rätta ägaren.
    Om cykeln är ISR märkt kan vem som, helst mha en mobil läsa av QR koden och direkt se om den är stulen eller slaktad. Polisen får dessutom fram både dina adress och ditt mobilnr, men pga PUL så kan vi andra inte få fram den informationen.
  2. Registrera cykeln eventuell även i ett cykelregister (Falck, Solid etc)  men INTE i  cykelregister.se (Lite tveksamt vilka som står bakom cykelregister.se och nyttan av det)
  3. Skriv upp RAM numret och ev. andra kännetecken och förvara dels hemma men även sparat i mobilen.
    Värdefullt om du påträffar en cykel ute som liknar din eller hittar den till salu på blocket – då kan du lättare verifiera att det är just din cykel
  4. Ta en BILD på dig själv bredvid/framför cykeln (så att cykeln och dess märkning och detaljer syns tydligt) och spara i mobilen.
    Fördelen med punkterna 1-4 är- att då blir det enklare och snabbare att verifiera/styrka att det är just DIN cykel om den skulle påträffas i något sammanhang.
  5. Lås ALLTID cykeln – även om du bara lämnar den en kort stund och tom på din egen tomt
  6. Det räcker inte med bara ett lås, se till att ha TVÅ lås varav det en ett RIKTIGT BRA lås (som naturligtvis också skall vara godkänt med dekalen SBSC “Intygad produkt”
    SE testerna ovan och välj något av testvinnarna
  7. Minst ett av dem skall också vara ett lås som måste kapas på TVÅ ställen för att gå av och kunna öppnas. (se testerna)
  8. Montera U-låset nertill på cykeln (men inte bara i hjulet) – inte uppe vid ramen – det blir svårare att kapa med vinkelslip om det sitter nertill. (Se engelska videon ovan)
  9. Undvik vajerlås med kod – det går tydligen enligt filmexemplet ovan att ta reda på koden – även om det tar ca 90 sek
    (samma princip går i princip att tillämpa på hänglås som man kanske sätter på gymskåpet osv.)
  10. Lås alltid (om möjligt) fast cykeln vid ett FAST föremål (men inte vid en stolpe som går att lyfta upp…)
  11. Ta bort dyr utrustning och sådant som är lätt att stjäla, t.ex. cykeldator, cykellampor, cykelpump och väskor.
  12. Om möjligt (oftast inte så lätt) – ta bort sadeln! Då kan inte tjuven cykla iväg med den och den blir lite svårare att sälja.
  13. Om du har en extra dyr cykel kan det vara smart att använda låsbara hjulmuttrar istället för snabbfästen
    (detta är även ett skydd mot att någon illvilligt mixtrar med cykeln så att t.ex. framhjulet sedan lossnar Se nästa sida hur illa det då kan gå)
  14. Förvara inte cykeln utomhus över natten. Bor du i villa – ställ in den i garaget, friggebod eller liknande. Bor du i lägenhet, ställ in den i cykelförråd eller ta upp den i lägenheten eller på balkongen – speciellt om du har en lite dyrare cykel.
    Varför: En del cykelstölder utförs av utländska ligor, som åker runt med lastbil/van i villaområden och rekar och då kan ha med sig rejäla verktyg och det tar dem bara ett par minuter att gå in på en tomt och stjäla en cykel och slänga in i lastbilen.
  15. Bra att känna till: Vad ska jag göra om jag ser min stulna cykel på stan?
    Om det sker inom 24 timmar från stölden får du ta tillbaka den. Då handlar det om en så kallad färsk gärning. Om det gått mer än ett dygn måste du kontakta polisen som får utreda om det skett en mellanförsäljning. Då måste den nye ägaren visa upp ett kvitto annars får du tillbaka cykeln via polisen. Idag är det mycket svårare än förr att skylla på ”god tro”, köparens undersökningsplikt är stor! (Här är det alltså viktigt att du kan styrka att det är din cykel med t.ex. RAM-nr, ISR-märkning, DNA-märkning)
  16. Anmäl ALLTID en cykelstöld och gör det DIREKT (se punkten ovan). Det kan göras på Polisens hemsida
    (Om en tjuv åker fast med t.ex. 10 cyklar, men ingen av dem har anmälts stulen, måste polisen i värsta fall låta tjuven gå fri och tjuven får behålla cyklarna)
    Om Polisen via anmälningarna och sin statistik ser hur vanliga cykel/mopedstölderna verkligen är – kanske de prioriterar det något högre.
  17. Kom också ihåg att meddela försäkringsbolaget även om cykeln kanske är värd mindre än självrisken. I regel får du förköpsrätt om cykeln blir upphittad, med rabatt på priset.
  18. Kom ihåg att alltid behålla kvittot när du köper en cykel, så att du får tillbaka rätt belopp om cykeln blir stulen. (Även ev. extrautrustning)
  19. Kolla med ditt försäkringsbolag – om du har en speciell eller lite dyrare cykel – om den verkligen täcks av hemförsäkringen, de täcker oftast bara vanliga cyklar upp till ett visst belopp.
    Har du en speciell och dyr cykel bör du alltså försäkra den separat.